fbpx

Voeding tijdens zwangerschap

Eten voor twee is niet nodig als je zwanger bent, maar gezonde en gevarieerde voeding is wel belangrijk. Lees op deze pagina wat je het beste kunt eten en wat beter is om te laten staan tijdens je zwangerschap. Eet in ieder geval zo gezond mogelijk, zorg dat je voldoende vitamines binnenkrijgt en vergeet niet om foliumzuur te slikken.

Gezond eten tijdens je zwangerschap

Je baby is tijdens de zwangerschap afhankelijk van wat jij eet. Eten voor twee, zoals vaak voor de grap wordt gezegd, is niet nodig. Zeker omdat je het tijdens je zwangerschap vaak wat rustiger aan doet, heeft je lichaam al die extra calorieën niet nodig. Gezond en gevarieerd eten, daar gaat het om. Het is belangrijk dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet daarom gezond en gevarieerd. Hier een aantal tips voor gezond eten tijdens de zwangerschap:

  • Eet 3 hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch, diner)
  • Wissel af met vis en vlees
  • Eet 1 keer per week vis (lust je geen vis, neem dan visoliecapsules (Omega 3)
  • Eet 2 stuks fruit per dag
  • Eet 2 ons groente per dag

Wist je trouwens dat de hersenen van je kind juist aan het einde van de zwangerschap een belangrijk groeiproces doormaken? Gezond eten is daarom niet alleen in het begin, maar ook aan het einde van je zwangerschap belangrijk.

Welke vis mag je wel eten tijdens je zwangerschap?

Mag je alle soorten vis eten als je zwanger bent?

Nee, helaas niet. Voedingsdeskundige Sharon Looyen vertelt welke soorten vis je beter kunt laten staan.

“Helaas kun je tijdens je zwangerschap niet alle vissoorten eten. Zeker rauwe vis kun je beter helemaal vermijden. Als de vis goed verhit is, dan kun je deze meestal gewoon eten. Door verhitting worden schadelijke virussen en bacteriën, zoals listeria, gedood. Natuurlijk is vis gezond en zelfs aan te raden om regelmatig te eten tijdens de zwangerschap, maar eet het wel met mate. Niet meer dan één keer per week. De zee is vervuild door dioxines en zware metalen, die ook in de vis terechtkomen.”

Het Voedingscentrum adviseert om één keer per week vette vis te eten als je zwanger bent, zoals zalm bokking en sardines.

Welke vis mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Je mag bijna alle vis eten als je zwanger bent, als het goed verhit is. Je moet eigenlijk vooral oppassen met rauwe en voorverpakte vis. De volgende soorten voeding kun je beter niet eten:

  • Rauwe vis: sushi, kaviaar, haring, tonijn, zalm
  • Rauwe schaal- en schelpdieren: rauwe kreeft (zeekreeft, hoornkreeft, langoustine en rivierkreeft), garnalen (Hollandse en Noorse, kleine Aziatische en grote tropische garnalen, die ook bekend zijn als gamba’s), krab, mosselen, oesters, sint-jakobsschelpen en kokkels.
  • Gerookte, vacuümverpakte vis: zoals gerookte zalm, paling, forel en makreel.
  • Roofvissen: zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn.

Rauwe vis tijdens je zwangerschap

Eet liever geen rauwe vis als je zwanger bent. Oftewel vis die niet verhit is geweest. Er is namelijk een kans dat rauwe vis de listeriabacterie bevat. Deze bacterie is schadelijk voor je baby. Raak je tijdens je zwangerschap besmet met deze bacterie, dan kun je een miskraam krijgen. Vermijd dus rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten.

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Naast rauwe vis is het belangrijk om ook op andere voeding te letten die je neemt. Voor de ontwikkeling je ongeboren kind is het belangrijk om goede voeding binnen te krijgen, let dus extra op wat je eet. Bepaalde bacteriën en metalen die jouw lichaam vrij makkelijk kan verwerken, zijn voor je baby wel schadelijk. Maar maak je geen zorgen, je mag nog een heleboel wel eten!

Hieronder vind je de vier belangrijkste dingen waar je op moet letten.

De toxoplasmoseparasiet

Hier kun je toxoplasmose van krijgen. Deze ziekte, die gevaarlijk is voor je baby, wordt veroorzaakt door een parasiet die in rauw vlees en kattenpoep kan zitten. Oftewel: geen rauw vlees eten, de kattenbak niet verschonen en groenten en fruit goed wassen. Dat laatste omdat dit van het land komt, waar misschien katten hebben zitten poepen. Wat sommige mensen niet weten, is dat de vleeswaren filet americain en ossenworst rauw zijn. Lees hier hoe je de symptomen van   een toxoplasmose-infectie herkent

De listeriabacterie

De kans is klein maar mocht je wel in aanraking komen met de listeriabacterie kun je er erg ziek van worden en je baby kan gevaar lopen. Let daarom op met rauwe melk (rechtstreeks van de boer) en kazen die daarvan gemaakt zijn (‘au lait cru’). Maar ook met voorverpakte dierlijke producten zoals paté en vis. Deze bacterie gedijt goed in de koelkast, ook op voorverpakte sandwiches en rauwkostsalades. Als je deze producten verhit, gaat de bacterie dood. Dus rauwmelkse kaas op de pizza mag wel en gebakken voorverpakte zalm ook. Deze kazen kun je beter laten staan.

Vitamine A

Te veel vitamine A kan schade aan je ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Lever en orgaanvlees bevatten hoge doses vitamine A. Laat die dus liever staan. Leverworst mag wel, maar hou het bij één boterham per dag. In sommige gewone multivitaminen zit ook te veel vitamine A, neem daarom multivitamine speciaal voor zwangeren. Lees hier waarom extra vitamine C belangrijk is tijdens je zwangerschap.

Alcohol

Er is geen veilige ondergrens voor het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap. Het beste advies is geen alcohol drinken.

Iets gegeten wat eigenlijk niet mag

Hoe erg is het als je iets gegeten hebt wat eigenlijk niet mag tijdens je zwangerschap, zoals rauwe vis of filet Americain? Voedingsdeskundige Lilian Hentzen legt het uit.

“De kans dat je in Nederland een infectie krijgt tijdens je zwangerschap is klein. Daarom is er geen reden voor paniek als je per ongeluk iets hebt gegeten dat je beter niet had kunnen doen, zoals rauwe vis of filet Americain. Toch is het verstandig om niet bewust een risico te lopen. Want hoewel de kans op een infectie klein is, is die kans er wel. Eet daarom liever geen voedingsmiddelen waar de bacterie listeria of toxoplasmose in voor kan komen, zoals rauwe vis of rauwmelkse kaas.”

Bovendien ben je tijdens je zwangerschap 20 keer vatbaarder voor een bacterie-infectie dan normaal, doordat de continue hormoonveranderingen je afweersysteem zwakker maken. Twijfel je? Zorg dat je alles wat rauw is gaart of wast. Kan dit niet, eet het dan niet.

Wat moet ik eten om goed de borst te kunnen geven?

De productie van moedermelk vraagt om meer energie en eiwit. Ook van de meeste voedingsstoffen (vitamines en mineralen) is wat meer nodig. Een gevarieerd voedingspatroon en voldoende vocht – zo’n twee liter per dag – zijn belangrijk.

De juiste voeding is vooral belangrijk voor de moeder om in goede conditie te blijven: de samenstelling van de melk is eigenlijk altijd goed. Alleen in geval van ernstige ondervoeding zal de kwaliteit van de moedermelk verminderen: dat komt in Nederland zelden voor. Verder adviseert het Voedingscentrum elke dag 10 microgram vitamine D te slikken.

Lees hier meer over het geven van borstvoeding.

Bron: https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding/eten-tijdens-borstvoeding/

  Voor vragen: 085-0250555  Bevalling/spoedlijn, 24/7 bereikbaar: +31 6 17 10 57 57  of mail: info@newcare-kraamzorg.nl