fbpx

Ontzwangeren

Na de geboorte van je kindje begint de periode van het ‘ontzwangeren’. De gezegde luidt; “het is 9 maanden op en weer 9 maanden af”. Dit verschilt natuurlijk per vrouw en per lichaam. Maar 9 maanden tot een jaar is een goed termijn bepaling.

Laat je lichaam herstellen

In deze 9 maanden gaat je lichaam herstellen van de bevalling, dat geldt voor je hele lichaam: je organen , baarmoeder, hormoonhuishouding, etc. Alles heeft 9 maanden lang moeten plaatsmaken voor je kleintje en nu dat je bevallen bent, kan je lichaam weer langzaam teruggaan naar zijn “oude ik”.  Je baarmoeder heeft na 6 weken weer de normale grootte en de wond van de placenta is (meestal) volledig genezen.

Vanaf de 6 weken mag je daarom ook weer sporten oppakken. Je lichaam mag het weer, maar houdt er rekening mee dat je lichaam wel wat “verzwakt” kan zijn. Ben niet gelijk gedemotiveerd als het dus niet gelijk allemaal lukt.

Het kan zijn dat je buikspieren ook wat verder uit elkaar zijn komen te liggen, en wat slapper zijn geworden. Ongeveer 6 weken na de bevalling kun je wat oefeningen gaan doen om ze weer sterker te maken. Wacht eerst de nacontrole van je verloskundige of gynaecoloog af. Deze controleert of je buikspieren weer goed naast elkaar liggen. Dit is belangrijk als je van plan bent om weer te gaan sporten.

Eerste menstruatie na bevalling

Ook kan het wel een tijdje duren voordat je eerste menstruatie weer op gang komt. Als je borstvoeding geeft, kan je menstruatie lang wegblijven. Denk eraan dat je wel vruchtbaar kan zijn in deze periode. Je eisprong vind gewoon weer een paar weken na de bevalling plaats! En je lichaam is nog in “baby modus” qua hormonen, houdt hier rekening mee.Geef je flesvoeding dan kan je eerste menstruatie rond de 5e of 6e week optreden. Vaak duurt het wel even voordat je cyclus weer regelmatig wordt.

Had je tijdens je zwangerschap misschien geen last van op- en neergaande emoties en hormonen, dan kun je dit tijdens de periode van het ontzwangeren juist wel ervaren. Denk alleen al aan het s’nachts zwetend wakker worden.

Klachten van ontzwangeren

Van het ontzwangeren kun je lichamelijke klachten ondervinden, dit zijn de meest voorkomende klachten:

  • moeilijkere stoelgang;
  • moe (kan mede komen door een gebrek aan ijzer, het is dus verstandig om als je hier continue last van hebt je bloed eens te laten controleren);
  • slaapproblemen;
  • stijging van je lichaamstemperatuur, en als gevolg hiervan kun je last krijgen van opvliegers of duizeligheid, hoofdpijn;
  •  baby blues. Vergeet niet dat het niet altijd een ‘roze wolk’ hoeft te zijn. Mocht je last krijgen van depressie, wees dan niet bang om hulp in te schakelen;
  • gevoeliger zijn voor spanningen en stress;
  • haaruitval
  • problemen met het vasthouden van vocht( dit kan 2/3 mond nog duren)
  • vergeetachtigheid.
  • Libido vermindering

Ook kan het voorkomen dat je na de bevalling lange tijd geen zin hebt in sex. Dit kan komen omdat je bang bent dat het  pijn doet, of gewoon simpelweg omdat je moe bent. Zeker in het begin ben je de hele dag druk bezig met je kindje, voeden, verschonen, troosten , spelen etc.. Als je dan s’avonds eindelijk je kindje op bed hebt gelegd ben je zelf vaak helemaal op. Juist in deze periode is het voor jezelf ook erg belangrijk dat je voldoende slaap krijgt. Zeker als je na 3 maanden verlof weer aan het werk gaat!

Het belangrijkste wat je voor jezelf kunt doen is luisteren naar je lichaam. Eet wanneer honger, probeer te rusten als je moe bent. En sta jezelf toe om even te ontzwangeren 😉

  Voor vragen: 085-0250555  Bevalling/spoedlijn, 24/7 bereikbaar: +31 6 17 10 57 57  of mail: info@newcare-kraamzorg.nl